Gå til innhold Gå til søk

Vår nettside bruker cookies (informasjonskapsler) hovedsaklig for trafikkmåling og optimalisering av innhold. Fortsett å bruke siden som normalt om du godtar dette. Les mer om vår bruk av cookies.

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH)

Detalj fra glassmaleri katedralen i Chartres, Frankrike

Detalj fra glassmaleri katedralen i Chartres, Frankrike
Foto: Shutterstock

Kontakt

E-post: post@etikkom.no
Sekretariatsleder Hallvard Fossheim, tlf.  23 31 83 02
Komitéleder: Bjørn Hvinden, tlf. 22 54 12 17

Om NESH

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH) har fungert siden 1990. Komiteen består av tolv medlemmer; to lekrepresentanter og ti fagpersoner med ulik faglig bakgrunn.

 I NESHs mandat står det blant annet at komiteen skal utvikle retningslinjer for forskningsetikk for fagområdene samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Den første versjonen av retningslinjene ble vedtatt i 1993. Denne versjonen ble revidert i 1999 og i 2004-2006.
 
I 2004 vedtok NESH retningslinjer for internettforskning.

Komiteen bruker retningslinjene aktivt når den uttaler seg i saker som gjelder konkrete forskningsprosjekter. Enkeltforskere og forskningsinstitusjoner ber fra tid til annen NESH om å vurdere de forskningsetiske sidene ved et bestemt forskningsprosjekt for bedre å kunne ivareta forskningsetiske hensyn. Når Personvernombudet for forskning, NSD, og Datatilsynet behandler søknader som gjelder behandling av personopplysninger, innhentes noen ganger råd fra NESH.

Typiske spørsmål som NESH blir bedt om å vurdere er hvordan man best kan sikre at samtykke er fritt og om barn kan samtykke til å delta i forskningsprosjekter på egenhånd. Komiteen er også blitt bedt om å vurdere en rekke andre forskningsetiske hensyn, som grensene for kildevern og forskeres taushetsplikt og akademisk frihet.

Foruten å gi råd i enkeltsaker, utgjør utadrettet virksomhet som å arrangere seminarer om forskningsetiske problemstillinger en viktig del av NESHs arbeid.