En prisbelønnet professor ønskes velkommen tilbake til universitetet. Men er det virkelig han som burde mottatt den prestisjetunge prisen?

Dette er utgangspunktet i filmen «On Being a Scientist», som kom ut på nett i fjor. Målet til nederlandske Leiden Universitet, var å lage en engasjerende fortelling som et utgangspunkt for undervisning i forskningsetikk.

- Vi ville se om film er et effektivt middel for denne type undervisning, og vi var så heldige å få med oss en av våre fremste regissører, sa produsent Remco van Schadewijk da han viste deler av filmen under verdenskonferansen for forskningsintegritet (WCRI) i Amsterdam i mai.

Filmen tar for seg de store spørsmålene knyttet til forskeren og forskningens rolle i samfunnet. Samtidig kommer den inn på de mer konkrete utfordringene forskere kan møte på, som riktig og etisk metodevalg. Et viktig poeng for filmskaperne var å belyse de mange gråsonene innen forskningsetikk.

Manuset er utviklet ut fra visse læringsmål, og filmen er delt inn i ni deler, slik at man kan velge å se den i episoder eller under ett. Ved Leiden Universitet blir den nå brukt i undervisningen for å introdusere studenter for potensielle utfordringer de kan møte på i forskerkarrieren.

Universitetet forsker nå for å finne ut hvor effektiv undervisningen er.

Se filmen her.

Mer om filmen og forslag til hvordan den kan brukes i undervisningen, finner du på Nederlands nettverk for forskningsintegritet (NRIN) (siden er på engelsk).